Dit is de nummer 1 reden waarom je vastloopt
bij het maken van een training
Je wilt een goede training maken die aansluit bij je deelnemers.
Een training die waardevol is voor ze, waar ze echt iets aan hebben. Je wilt zeker geen weerstand.
Geen gedoe omdat ze ontevreden zijn over jou als trainer.
Je wilt juist blije mensen die aan je lippen hangen en vragen om meer. Je gaat dus vol enthousiasme aan de slag met het maken van je training. En toch, al snel loop je vast. Helemaal vast.
Hoe kan dat?
Dat komt omdat je alles zelf wilt verzinnen.
Dit is wat er vaak gebeurt
De meeste mensen die een training gaan maken doen namelijk vrijwel hetzelfde. Vanuit enthousiasme duiken ze hun kennis in en ze gaan heel hard bedenken wat er allemaal aan bod moet komen in die training.
Als echte kennisnerds raadplegen ze hun plank vakliteratuur. Ze googelen op het onderwerp en lezen alles wat vakcollega’s schrijven. Ze zoeken eindeloos naar leuke werkvormen en zien het helemaal voor zich als ze die gaan doen straks in hun eigen training.
Ondertussen komen ze ook nog allerlei briljante dingen van zich zelf tegen die ze ooit al bedacht hebben en opgeschreven.
Hun bureau ligt vervolgens bezaaid met aantekeningen, post-its en mindmaps. En op hun laptopscherm ontstaat langzamerhand een PowerPoint presentatie van inmiddels zo’n 43 slides en het is nog lang niet compleet …
Ze zijn dus volop kennis aan het hamsteren, verdwalen ter plekke in nieuwe ideeën en weten niet meer hoe ze verder moeten.
Kortom,
ze proberen zélf te verzinnen wat hun deelnemers willen weten.
Grote kans dat jij dit ook doet. Logisch dat je dan vastloopt. Want voor jou hangt alles met alles samen. Alles moeten je deelnemers weten. Alles is even belangrijk.
Dit is helpend
Wat je heel erg helpt om het te kaderen en om te bedenken wat je er wel en niet in stopt, is het je deelnemers vragen. Vraag wat ze willen kunnen na je training. Doe onderzoek. Interview je deelnemers.
Vraag bijvoorbeeld je klanten en oud-deelnemers:
- wat is het meest waardevolle wat je van mij hebt geleerd?
- wat pas je nu nog steeds toe?
- wat wist je eigenlijk allang, maar deed je toch niet?
- waarin was ik dus jouw stok achter de deur?
Vraag nieuwe deelnemers:
- waar loop je tegen aan?
- waar baal je van van jezelf?
- waar pieker je over?
- waar verlang je naar?
Zo word je training waardevol
Je zult verrast worden door de antwoorden, want ik weet bijna zeker dat het hele andere dingen zijn dan jij had bedacht. Veel simpeler, veel eenvoudiger zelfs.
Als je dit weet kun jij vanuit jouw expertise de training vullen met kennis, passende oefeningen en voorbeelden die aansluiten op de behoefte van je deelnemers. Dan is je training waardevol.
Dus:
- Vat al jouw kennis samen in die ene training
- Vertaal jouw kast vakliteratuur naar je deelnemers
- Zorg dat je deelnemers na afloop op het zelfde kennislevel zitten als jij
Of doe jij het anders ;-)?
Van eigen perspectief naar deelnemersperspectief. Hoor ik een zachte JA bij jou van binnen?
Vind je het lastig om dit in je uppie aan te pakken?
Dan sparren we toch gewoon even samen?
Kost je niks, alleen wat tijd. En jij kunt weer verder. Deal?
0 reacties