Geef je deelnemers niet teveel taart

Vroeger op de lagere school heb ik breuken geleerd met behulp van
kapotte schoteltjes. Drie stukjes of vier stukjes maakten weer een hele.
Grappig nu ik daaraan terugdenk 😊.

In feite doe ik nu zelf ook zoiets, maar dan lekkerder: ik neem
TAART mee als symbool als ik zelf een live training organiseer.

Ik ben een taartenbakker

Mij kun je wakker maken voor taart. Ik ben nieuwsgierig naar elk nieuw recept en heb dus heel wat bakboeken in mijn kast staan. Super lekkerrr. En ik vind het leuk om ze te bakken, vooral suikervrije taarten. Voor mij is het een rustpunt, even in de keuken ontspannen met een heerlijk recept. En suikervrij is gewoon veel gezonder en verrassend lekker.

Taart hoort in mijn training

Wat heeft die taart nou met trainen te maken? Jouw kennis is een taart. Ziet er prachtig uit. Heerlijk. Je deelnemers krijgen zin in een stukje. En ze zijn op jouw feestje; ze hebben er zelfs voor betaald. Op je feestje wil je graag dat iedereen het leuk heeft en geniet. Dus bied je ze een stukje taart aan. En nóg eentje: “Kom, er is genoeg…’ Hoe meer je wilt dat ze het goed hebben, des te meer taart bied je ze aan. Maar eten ze op je feestje een hele taart, dan zijn ze misselijk.

Zo is het ook in je training. Het liefste wil je ALLES vertellen wat je weet. Want je wilt niet dat je cursisten ontevreden zijn.

Valkuil

De valkuil is dat je ze overvoert. Ze eten zich ‘misselijk’ aan al je kennis. Ze hadden maar ruimte voor één stukje.

Want als jij je deelnemers overlaadt met al jouw kennis, dan kunnen ze dat niet bevatten. Ze kunnen hun aandacht er niet bij houden. Het is teveel. Na afloop kunnen ze niet eens precies vertellen wat ze hebben geleerd. Laat staan dat ze weten HOE ze nu in actie moeten komen.

Te veel taart geven is ook nog eens een trucje

Heel veel geven is een trucje. Eén van de dingen die ik veel trainers zie doen in de hoop dat hun deelnemers tevreden zijn. Maar trucjes werken niet. Trucjes maken je deelnemers niet écht tevreden.

Ik leer mijn deelnemers dus om niet de hele taart in één keer te geven.

De echte tevredenheid ontstaat doordat je ze precies de kennis geeft die ze aan kunnen, niet meer en niet minder.

Stap voor stap is de weg om te leren. DOSEREN is het woord dat daarbij hoort.

Geef een taartpuntje en laat je deelnemers daarvan genieten. Ze komen bij je terug voor een nieuw stukje taart.

Zo KIES je een taartpunt

Hoe bepaal je nou welke taartpunt je serveert in je training? Alles lijkt immers belangrijk.

Kies bijvoorbeeld het onderwerp waar je de meeste vragen over krijgt van potentiële deelnemers.

En bedenk vervolgens: wat is het belangrijkste voor hen om te weten en te kunnen. Werk dát uit in je training. Dan passen je deelnemers na afloop toe wat je ze hebt geleerd. En is jouw training van WAARDE. Want daar doe je het tenslotte voor.

Vind je het lastig om zelf je taartpunt te bepalen?
Dat is ook logisch, omdat jij er zo bovenop zit.

Ik help je graag met uitzoomen in een opzwiepergesprek.
Zodat jij vol overtuiging een heerlijke taartpunt kiest voor je deelnemers.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *