Ontdek de kop-romp-staart structuur
voor succesvol leren

Iedereen weet dit. Toch …?
Iedereen weet dat een goede en inspirerende training
een pakkende KOP, een stevige ROMP en een steengoeie STAART heeft.
Maar toch gaat het hier vaak mis.

Deelnemers rollen gelijk na het uitgebreide CV van de trainer, hup de romp in en er is uiteindelijk net niet genoeg tijd voor die flitsende uitsmijter. Hierdoor is de leerervaring voor je deelnemers echt een heel stuk minder. Zo jammer.

Het effect van de KOP-ROMP-STAART structuur
Daarom vandaag de kracht van deze structuur in trainingen. Waardoor leren niet alleen doeltreffender, maar ook leuker wordt. En het scheelt jou ook nog eens veel tijd bij je voorbereidingen. Ja, kaders helpen gewoon. Ze geven focus en rust. Maar dan moet je ze wel toepassen natuurlijk 🙂. Dus, let’s go.

De KOP

In de kop van de training maak je contact met je deelnemers. Het is de introductie van wat gaat komen. Laat ze eerst even ‘landen’, zoals dat zo mooi heet. Landen als een vliegtuig. Ze hangen niet meer in de lucht met allerlei gedachten over to-do’s, boodschappenlijstjes of andere toestanden, maar staan met beide voeten op de landingsbaan om van jou te leren.

DON’ts

✖ Als eerste dit: “Welkom, mijn naam is huppelepup en ik …’ en vervolgens uitgebreid je CV delen.
✖ Snel van start gaan, omdat je zo enorm veel te delen hebt en dus eigenlijk gewoon geen tijd hebt voor de kop.
✖ Een standaard voorstelrondje doen van ‘hoe je heet, wat je precies doet en waarom je hier zit’ (niemand zit hierop te wachten, geloof me 😉).

DO’s

✔ Vang gelijk in de 1e minuut de aandacht van je deelnemers en zet hén centraal.
✔ Kies een slimme openingsmanier .
✔ Vertel het WAAROM van de training en wat het je deelnemers oplevert.

Nu zijn je deelnemers weg uit al het andere, met hun aandacht bij de training én ze zijn nieuwsgierig naar het vervolg. De optimale leerstand dus 🙂.

De ROMP

In de romp van je training leg je het WAT en HOE uit en ga je samen aan de slag. Het is het deel van de echte inhoud. De kern van je verhaal en het moment waarop je cursisten leren.

DON’ts

✖ Al je kennis in een keer overdragen, want alles is belangrijk voor ze.
✖ Ervan uitgaan dat het heel simpel is wat jij te vertellen hebt. En denken als ze dit weten, kunnen ze het gelijk.
✖ Als trainer uitgaan van wat jij belangrijk vindt voor je deelnemers.

DO’s

✔ Doseren. Doseren. Doseren. Oftewel: schrappen, schrappen, schrappen.
✔ Vertel niet alleen theorie, maar geef ook herkenbare voorbeelden en laat je deelnemers oefenen. Bedenk dus passende werkvormen.
✔ Onderzoek vooraf wat het echte probleem is van je deelnemers en geef daarvoor een oplossing in je training.

Neem je deelnemers dus stap-voor-stap mee. Anders krijgen ze het gevoel dat het nooit gaat lukken. Je wilt juist dat ze ZIN krijgen. Want dat stimuleert het leerproces. En trainen is laten oefenen (volgens Van Dale). Anders zou je ze ook gewoon een boek kunnen laten lezen. Toch?

De STAART

In de staart van je training geef je een samenvatting van de kern van je boodschap. En zet je natuurlijk je deelnemers nog even vol in de actie. WAT KUN JE ERMEE? Dat verwoorden is een belangrijk doel van de staart.

DON’ts

✖ Afsluiten met: “Dit was mijn verhaal. Wie heeft er nog vragen?”
✖ Een enorm evaluatieformulier uitdelen, omdat je benieuwd bent hoe jij het hebt gedaan als trainer.
✖ Nog een heleboel nieuwe dingen in sneltreinvaart vertellen.

DO’s

✔ Zorg voor een afgerond geheel. Ga dus even terug naar de kop en maak het verhaal rond.
✔ Kies een flitsende uitsmijter. Check het werkvormenboek hierboven.
✔ Eindig als leider. JIJ hebt het laatste woord. Sluit krachtig af met een inspirerende quote, wens of advies vanuit je HART.

Zo sluit je vanuit energie af en verlaten je deelnemers met een goed gevoel de training. (In ieder geval is de kans daarop een heel stuk groter dan wanneer je je training als een nachtkaars laat uitgaan …) Ze hebben ZIN en zijn gemotiveerd om verder aan de slag te gaan met het geleerde. Daar doe je het tenslotte voor. Toch?

Dan nog even de tijdsverdeling
De kop-romp-staart structuur. Hoe ziet de tijdsverdeling eruit? Heel grof geschat:
• 10% voor de kop
• 80% voor de romp
• 10% voor de staart

Niemand is vanzelf een goede trainer. Ik ook niet.

Structuur geeft houvast en helpt je om heel concreet je deelnemers te laten leren.
Structuur helpt je om je een goede trainer te voelen 💛.

Wil je meteen in ACTIE komen
en je eigen inspirerende training bouwen?
Ik help je graag bij de volgende stap
in een praktische online training
mét persoonlijke hulp:

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *