5 flitsende uitsmijters voor je
presentatie of workshop
“Dit was het eigenlijk wel.”
Vaak eindigen sprekers hun presentatie op een soortgelijke manier.
Misschien doe jij dit ook wel en ben je je er niet eens van bewust dat dit dan
de laatste woorden zijn die je publiek hoort.
Het slot is het moeilijkste deel van je presentatie om voor te bereiden. Misschien doen veel sprekers het daarom niet. Ze stoppen gewoon met praten en gaan er snel vandoor. De luisteraars zijn vaag teleurgesteld. “Oké, wat nu?”, denken ze.
De afronding
Het slot van je verhaal moet je publiek het gevoel geven dat jij ze genoeg hebt gegeven. Genoeg om mee aan de slag te gaan. Het gevoel van ‘wow, dit was gaaf, hier kan ik mee verder’.
Hoe doe je dit?
Kies 1 of meer van deze manieren om flitsend af te sluiten:
1. De samenvatting
Hierin herhaal je kort de belangrijkste punten van je verhaal. Als je een boek leest, kun je nog eens terugbladeren. Bij een presentatie kan dat niet. Daarom is het aan jou als presentator om de hoofdpunten nog eens helder te formuleren, waardoor het publiek de kern te pakken heeft.
2. Leg uit dat het doel is behaald
Aan het begin heb je het doel van je presentatie of workshop verteld. Dit zorgde voor verlangen bij je publiek. Nu kom je terug op dit verlangen en je vertelt heel kernachtig wat ze nu weten, waardoor ze zó aan de slag kunnen.
3. Ga terug naar de aandachtstrekker van het begin
In het artikel “5 manieren om je training levendig te starten heb je 5 slimme binnenkomers ontdekt. Hier kun je het artikel lezen. Om je verhaal rond te maken in de ‘staart’ is het slim om terug te komen op de aandachtstrekker van de ‘kop’. Hieronder vind je een aantal voorbeelden.
A. EEN ONDERZOEK
Aan het begin heb je bijvoorbeeld een klein onderzoek gedaan. Kom daar op terug en check hoe je publiek er nu in staat. Bij een korte workshop “Zelf boeiende workshops geven” gebruik ik bijvoorbeeld de vraag: “Waar denk jij als eerste aan bij je eigen workshop?” Op een flap schrijf ik deze opties:
1. Nee, dat is niks voor mij
2. Ik wil graag, maar heb nog vragen en twijfels
3. JA, dat is mijn volgende groeistap
4. JA, leuk, ik geef al vaak een workshop en wil daar nog beter in worden
Aan het eind van het verhaal zijn mensen vaak opgeschoven van 2 naar 3. Daarmee check ik gelijk of ik mijn doel heb bereikt, namelijk dat mensen echt ZIN hebben om een workshop te gaan geven.
B. EEN VERHAAL
Je bent gestart met een passend verhaal waarin alles nog niet helemaal goed ging. Aan het slot vertel je de goede afloop van het verhaal. Je publiek is gerustgesteld. Net zoals de hoofdpersoon in het verhaal, gaat het hen ook lukken. Je hebt ze voldoende informatie meegegeven en ze hebben er ook al (kort) mee geoefend in de ‘romp’. Yes!
In deze video vertel ik je wat belangrijk is bij het vertellen van een verhaal.
C. EEN PASSEND VOORWERP
Zoals ik al schreef bij de slimme binnenkomers, heb ik wel eens een estafettestokje meegenomen. Aan het slot kom ik daarop terug en draag het stokje letterlijk over. Iedereen staat inmiddels te trappelen om van start te gaan met het geleerde.
4. Laat het publiek een concrete actie formuleren
Je wilt dat je publiek aan de slag gaat, zorg er dus voor dat ze precies weten welke 1e actie ze daarvoor moeten doen. Laat ze dus die actie op papier zetten, zorg dat ze een datum prikken of laat ze alvast iemand bellen om een afspraak te maken. Maak het heel concreet.
5. Begiet je zaadjes
Aan het begin heb je beloofd dat je aan het einde vertelt over je wat er nog meer mogelijk is, bijvoorbeeld in jouw vervolgaanbod. Gedurende je verhaal heb je hiervoor zaadjes geplant. Nu is het tijd om ze water te geven. Je publiek heeft dorst en wil graag meer. Vertel heel concreet hoe dat kan.
Bedank tenslotte je publiek voor hun komst en aandacht. Complimenteer ze met de stappen die ze hebben gezet. Neem het applaus in ontvangst en blijf beschikbaar voor gesprek.
Vragenrondje
Je moet toch afsluiten met: “Wie heeft er nog vragen?”
“Zijn er nog vragen?”, is géén goede manier om af te sluiten. Mensen die geen vragen hebben, gaan soms zelfs al hun tas inpakken en de zaal verlaten. Dit zorgt voor onrust en een gemiste kans om het publiek in de laatste seconden te activeren.
Geef daarom gelegenheid voor vragen vóórdat je gaat afronden. Zeg bijvoorbeeld: “Welke vragen zijn er nog?” Hiermee ga je ervan uit dat er vragen zijn, want jij hebt immers niet al je kennis kunnen delen in dat ene uur. Ga kort op de vragen in en nodig mensen uit om na afloop verder met je in gesprek te gaan.
Dit gaat jou niet meer gebeuren
Een hele saaie start en een verhaal dat als een nachtkaars uitgaat. Want hier vind je die 5 slimme binnenkomers voor je presentatie of workshop, waardoor je publiek aan je lippen hangt. En in dit artikel heb je 5 flitsende uitsmijters ontvangen.
Zo heb je waardevolle tips voor het begin én het einde van je presentatie of workshop. Oftewel voor de kop en de staart. Daarmee heb je volop de aandacht te pakken van je publiek. En verlaten ze de zaal met wat jij wilt dat ze onthouden. Hoe fijn is dat.
Online bijeenkomsten
Als je live online trainingen en presentaties geeft via Zoom of Teams is het helemaal belangrijk om goed te starten én flitsend te eindigen. Je wilt opvallen tussen saaie en slaapverwekkende online meetings. En echt van waarde zijn voor je deelnemers. Toch? In dit werkvormenboek vind je daarom 10 creatieve werkvormen die je daarbij gaan helpen. Vraag ‘m gelijk aan. Veel plezier 🙂.
0 reacties